Espooseen tulossa uusi siirtolapuutarha - vielä mahtuu mukaan

(Tiedote 7.3.2016) Espoon siirtolapuutarhayhdistys sai viime syksynä Espoon kaupungilta tonttivarauksen Niipperin alueelle. Varaus on voimassa kuluvan vuoden loppuun asti. Suunnittelu on edennyt. Kaupunkimökkeilystä kiinnostuneilla on vielä mahdollisuus päästä mukaan alueelle.

- Alueelle rakennetaan 68 yhtenäistä 30 neliön kokoista mökkiä. Tonttien koko on noin 380 neliötä. Jokaisessa mökissä on keittiö laitteineen: hella, liesituuletin ja jääkaappipakastin, oma wc ja suihku sekä parvi, toteaa Niipperin suunnittelusta vastaavan työryhmän vetäjä Sami Vartiainen.

Alueelle rakennetaan myös kylätalo, jonne tulevat oleskelutilat ja saunat.

- Mökit rakennetaan materiaaleista, jotka ovat luonnonmukaisia ja terveellisiä käyttää eli joko hirrestä tai puusta ja puukuituvillasta. Muovia emme tule mökeissä käyttämään.

Mukaan pääsee omakustannehintaan

Mukaan alueelle pääsee maksamalla oman osuutensa kuluista, joka alustavasti on noin 60 000 euroa per mökki. Tämä pitää sisällään kaikki kulut - sekä mökin, yhteiset tilat kuten saunarakennukset sekä muun alueen rakenteet kuten kulkuväylät sekä vesijohdot ja viemäröinnin.

Hinta perustuu arvioihin ja alustaviin kilpailutuksiin. Lopullisella kilpailutuskierroksella hintaa pyritään vielä saamaan laskettua.

Kaupunkimökkeilystä kiinnostuneista espoolaisilla ja kauniaislaisilla on siis mahdollisuus päästä mukaan alueelle - vasta vajaa kolmannes paikoista on varattu.

Mökkeilystä kiinnostuneiden tulee liittyä Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen jäseniksi, ja sen jälkeen ilmoittaa olevansa kiinnostunut olemaan mukana alueella. Jos mahtuu 68 ensimmäisen joukkoon, on taatusti mukana alueella, kunhan maksaa osuutensa kuluista. Ensin kerätään kasaan kiiinnostuneet yhteen, toisessa vaiheessa mukaan ilmoittautuneet maksavat suunnittelukulut, ja kolmannessa vaiheessa toteutetaan alue.

Valmista kesällä 2017

Mikäli kiinnostuneita löytyy tarpeeksi kevään aikana, rakentaminen aloitetaan syksyllä 2016 ja alue valmistuu ennen kesää 2017.

Niipperin alueelle on kaavoitettu alue noin 180 siirtolapuutarhamökille. Osa alueesta on rakennettu, mutta rakennuttajan mentyä konkurssiin alueen toteutus on jäänyt kesken. Espoon siirtolapuutarhayhdistys on nyt toteuttamassa kolmannesta kyseisestä alueesta. Uusi alue ei ole sidoksissa jo toteutettuun alueeseen.

Sami Vartiainen
Niipperin “Ahkeraliisa” -projektin työryhmän vetäjä
p. 040 719 5189

Sanna Iivonen
Espoon siirtolapuutarhayhdistyksen puheenjohtaja
p. 050 311 5070

Espoossa on tällä hetkellä kaksi siirtolapuutarha-aluetta, Puolarmaari ja Säteri. Niipperiin alue on rakenteilla. Kaikki kolme aluetta on toteutettu tai toteutetaan osakeyhtiömallilla. Espoon siirtolapuutarhayhdistys haluaa toteuttaa uusia alueita myös perinteisesti, yhdistyspohjaisesti ja omakustannehinnalla.

Espoon siirtolapuutarhayhdistykseen voivat kuulua espoolaiset ja kauniaislaiset.

www.espoonsiirtolapuutarhayhdistys.net